LOVE LOVE

Daisypath Anniversary tickers

Wednesday, 22 February 2017

In My Definition of ... Paprik Sotong

Assalamualaikum.

Sekarang ni rasa macam malas betul nak masak. Nak masuk dapur pun punyalah bercinta. Weekend hari tu tetiba macam terdatang pulak mood nak memasak tu, makanya jadilah Paprik Sotong.

Alkisahnya, tekak rasa nak makan yang pedas-pedas, tapi cam boring dah kalau sotong tu asyik-asyik sambal je. Actually, ni first time mama try masak sotong paprik ni ha. Kalau ayam tu, selalu lah. Apa ada hal, kan. Asal lepas tekak sendiri nak telan, sudehhhh. Hehehehe.


PAPRIK SOTONG

Bahan-bahan:
3 ekor sotong (sederhana besar) - dibersihkan & dipotong ikut suka.
2 sudu cili kisar
Bunga kobis dan jagung muda
Cili hidup - dihiris kasar
1 labu bawang besar (saiz sederhana) - dipotong ikut suka
1 inci halia - dipotong nipis
2 ulas bawang putih - diketuk
1 batang serai - dititik.
2 helai daun limau purut - dicarikkan 
2 sudu besar fish sauce
1 sudu besar sos cili
Garam gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara-cara:
1- Panaskan minyak dan tumis bawang putih dan halia hingga naik bau. 
2- Masukkan serai dan daun limau purut. Tumis seketika. 
3- Masukkan cili kisar. Masak hingga cili garing. 
4- Masukkan sayur. Biarkan seketika hingga sayur lembut sedikit. 
5- Masukkan sotong, bawang besar dan cili. Gaul rata. 
6- Masukkan sos cili dan fish sauce. 
7- Perasakan dengan garam dan gula. 
8- Siap. Sedia untuk dihidang. 

p/s:
#1- Kalau nak lagi pedas, boleh ketuk 2-3biji cili api dan masukkan. 





Friday, 20 January 2017

Hati Yang Tak Keruan

Assalamualaikum.

Untuk seorang orang yang mana Maths adalah dia punya forte, maka calculator adalah ibarat nyawa. Darjah kepentingan calculator tu adalah lebih tinggi daripada handphone tau. Tertinggal handphone ok lagi, tertinggal calculator kau kiralah pakai jari!

Related image
Entah mana lah pergi calculator mama ni. Itu pun sebenarnya calculator pinjam, mama pinjam papa punya. Sepanjang mama kerja ni dah 3 calculator kot? Belum sampai 10 tahun pun lagi kerjanya. Punyalah kuat kira. Hahahaha. 

Tengah semangat nak study, cari-cari calculator takde. Turn off betullah. Puas dah cari ni ha. Tak muncul-muncul. Misteri jugak ni. 

Kalau takde, kenalah beli baru lagi nampaknya. Huhuhu. 


Friday, 30 December 2016

In My Definition of ... Icecream Cake.

Assalamualaikum.

2nd birthday adik bulan lepas, mama dengan papa ecided untuk celebrate lambat 2 minggu dari tarikh birthday dia, sebab masa tu semua adik-beradik papa balik. Meriah oiii. Penuh rumah nenek.

Nak belikan kek BR, memang tak la. Mama kan kedek. Hehehe. So, i came across this idea. Jimat pun jimat jugak. Hihi. Yang penting sodapppp.


Dari segi conceptnya, the cake will be like macam yang mama sketch ni la. Siap sketch bagai, kau mampu? Hahaha. 

and hasilnya... tadaaaaa....


Murah je uolsss. Yang pasti, laku keras ok kek aiskrim mama ni. Korang tryla. Hihihi. 


ICECREAM CAKE

Bahan-bahan:

1 tub ice-cream. Mama guna ice cream Vanilla Cookies Wall's
Choclate ganache secukupnya
Fresh Strawberries
Kitkat
Daim

Cara-cara:
1- Kelurkan aiskrim dari bekas dan letakkan diatas pinggan yang sesuai. 
2- Curahkan chocolate ganache mengikut preference. 
3- Susun kitkat, daim dan strawberries.
4- Masukkan sedikit chocolate ganache ke dalam piping beg dan drizzle over the cake. 
5- Ready to serve. 



p/s:
#1- Aiskrim kalau boleh biarkan dalam freezer selama yang boleh. Macam kes mama, sebab transport ke sana-sini, so aiskrimnya dah cair. Walaupun kemudiannya dah masukkan dalam freezer, still tak sempat nak beku betul-betul.
#2- Pastikan chocolate ganache tu dah betul-betul sejuk sebelum dituang ke atas aiskrim. Kang cair pulak aiskrimnya. Mama sediakan chocolate ganache ni the night before, so esoknya memang dah confirm sejuk.
#3- Mama bukanlah big fan of icecream pun, tapi bila makan semuanya in sekali ngap, memang sedap oiii. Ini serious!
#4- Siapa-siapa yang try ni, cer comment sikit.

Saturday, 26 November 2016

In My Definition of... Char Kuetiaw

Assalamualaikum.

Kat Melaka ni susah nak dapat char kuetiaw yang rasanya sama macam yang kat Kedah nun. Char kuetiaw ni kalau nak yang authentic punya kena pi kat Kedah or Penang sinun. 

Dah banyak sangat cengkadak, cer try masak tengok. Best ke idok. Hehe

Mama masak ni dah lama dah. Masa bulan raya puasa tu ari. Ada orang nak datang beraya, so mama masak ni jelah. Masak yang senang aje sebab tak cukup assisstant. Hehe. 

Let's checkcheckcheck it out, bebeh.


CHAR KUETIAW


Bahan-bahan:
Sebungkus kuetiaw (200g-300g)
Udang -dibersihkan dan direbus seketika. (Diambil airnya)
Isi Kerang
Daun Kucai
Taugeh
2-3 ulas bawang putih- dicincang
2 sudu besar cili kisar
1 sudu besar fish sauce
1 sudu besar kicap manis
2 biji telur
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara-cara:
1. Panaskan minyak dan tumis bawang putih hingga naik bau. 
2. Masukkan cili kisar dan masak hingga cili garing dan pecah minyak.
3. Masukkan air rebusan udang, kicap, dan fish sauce. 
4. Perasakan dengan garam dan gula (jika perlu). 
5. Masukkan udang dan isi kerang. Kacau seketika.
6. Leraikan kuetiaw hingga tiada lagi yang bergumpal. 
7. Masukkan kuetiaw, kucai dan taugeh. Kacau rata. 
8. Pecahkan telur dan kacau seketika. 
9. Padamkan api.
10. Sedia untuk dihidang. 

 p/s:
#1- Cili kisar boleh diganti dengan sambal (read: cili yang dah dimasak).
#2- Kepala & ekor udang boleh direbus sekali untuk dapatkan stok. Nak lagi sedap, lepas dah rebus tu, blendkan and tapis ambil airnye aje. Udang letak tepilah, jangan diblend sekali pulak.
#3-Char kuetiaw is best served masa panas-panas. Jangan kering-kering sangat kuetiawnya. Biar berkuah sikit. Nak lagi sedap, makan dengan cili jeruk ni ha.




Saturday, 12 November 2016

In My Definition of... Talapia Fillet Sweet Sour

Assalamualaikum.

Susulan daripada kemenangan mama dalam petandingan memsaka masa Hari Kantin sekolah along tu hari, mama pun berbesar hatilah nak share resipi kemenangan. Kahkahkah. First time ni weh, haruslah menjobo lebih.

Pi ambik pen dengan qetaih, kaih. Salin elok-elok na...

Talapia Fillet Sweet Sour
Bahan-bahan:
1 ekor ikan talapia, difillet dan dihiris jejari. 
1 ulas bawang putih, ditumbuk
Sedikit tepung jagung
Serbuk Lada putih
Serbuk Lada hitam
1 sudu cili, dah siap blend dengan bawang merah & bawang putih
Sedikit nenas, didadu. 
Bawang besar, potong bulat
2 helai daun limau purut, diracik
Sos cili
Sos tiram
Garam dan gula secukup rasa
Minyak untuk menggoreng. 

Cara-cara:
1- Perapkan ikan dengan bawang putih yang telah ditumbuk, sos tiram dan lada putih (dan lada hitam jika suka).
2- Dalam bekas berasingan, satukan tepung jagung, lada putih, lada hitam dan garam. Gaul rata. 
3- Godek-godek isi ikan yang telah diperap tadi kedalam campuran tepung. Pastikan keseluruhan isi ikan disaluti tepung. 
4- Panaskan minyak. Apabila minyak betul-betul panas ( berasap sikit), masukkan isi ikan yang dah disaluti tepung tadi. 
5- Goreng hingga ikan garing. Angkat dan ketepikan. 
6- Ketepikan lebihan minyak dan tinggalkan sedikit untuk menumis.
7- Tumiskan cili blend tadi hingga garing. 
8- Masukkan daun limau purut, nenas dan bawang merah. Kacau seketika.
9- Jika inginkan lebih berkuah, masukkan sedikit air. 
10- Masukkan sos cili, sos tomato dan perasakan dengan garam dan gula. 
11- siap. Sedia untuk dihidang. 

 
p/s:
#1- Pastikan guna api dapur yang paling tinggi. So tak payah nak masak ikan tu lama-lama. 


Friday, 11 November 2016

Pertandingan Memasak

Assalamualaikum.

Masa bulan 10 tu hari, sekolah along ada buat Hari Kantin. Dalam flyers yang diorang edarkan unuk promosi tu, adalah one of the event, Pertandingan Memasak. So, mama un apa lagi, menggeletisla nak masuk. Mama kan selalu fefeeling masterchef  kan. Time ni lah nak tunjukkan bakat tu. So, bila tanya organizer, katanya tema adalah ikan air tawar. Dalam banyak-banyak ikan air tawar, ikan talapia saja yang mama makan. So, ikan talapia lah pilihan mama jawabnya. 

So, malam tu, pukul 9 jugaklah rasanya keluar cari barag. Nak tunggu esok dah tak sempat uolss. 

.
.
.

Dipendekkan cerita, har kejadian, mama pun pergilah ke sekolah along. Semangatlah katakan. Tentatif kta pukul 9, pukul 8.30 mama dah kehulu-ke hilir dalam sekolah along tu. Sekali, hambek kau. Dekat pukul 12 baru start.


Kau tengok punyalah semangat mama ni, senduk pun bawak. Hehehe. Organizer dah habaq dah awal-awal dioang cuma sediakan stove saja. Yang lain sila bawak sendiri. Segla mak nenek semua mama bawak, tapi apron tak hade. Terpaksa menebalkan muka minta pinjam kat akak-akak yang jual makanan tu, tapi depa tak bagi pun. Nasib baik masa mama dok mencari tu, ada cikgu sudi pinjamkan apron dia. Kalau tak, habislah mama, kalah sebelum bertanding. Kuikuikui. 

Yang kelakarnya pasal pertandingan ni, ada 4 penyertaan je pun. Tapi tak taulah wrong information ke apa, yang 2 penyertaan tu datang bawak makanan dah siap-siap masak kat rumah. Kau dah kenapa? Terus disqualified. Tinggallah mama berdua dengan contestant lagi sorang tu. Masa ni, mama dah macam termalu sebab rasa macam over sangat. Hahaha. 

Chongchengchongcheng, dah siap. Masa dia bagi 1 jam, tapi dalam 30 minit je dah settle kitorang dua orang. Mama masak apa?

Talapia Sweet Sour, served with Nasi Minyak and Garden Salad. 
Antara kriteria yang dia ambil kira adalah kesedapan masakan (50%), kreativiti (30%), and kebersihan (20%). Mama konfiden lebih tang kreativiti tu sebab, yelah, mama siap fillet kot ikan tu. Punyalah susah. Lembab pulak tu. I hate 'lembab'ness. 

Akak sebelah pun masak benda yang sama jugak macam mama, sebijik sejibon. Hahaha. 



 
Menegokkan masakan yang diorang dah siap masak dari rumah ni, down sekejap mama. Siap kira kalori bagai ni, kalah la mama macam ni. Entah berapa kalori masakan mama, macam mana nak kira pun tak tau.  Nasib baik diorang disqualified, kalau tak makin tipislah harapan mama nak menang. Kuikuikui. 

And, finally...(drumroll kuat sikit)


Menang woi! Hahaha. No. 1 out of 2. Dapat hadiah periuk dengan air tin je uols. Kelakar, tapi tak kesahlah, sebab now memang dah diakui masakan mama sedap. Kahkahkah. Phuiii. 

Ops. Zoom sikit kat hadiah tu, 
Kau mampu?
Mampus sampai 7 keturunan mama akan ulang cerita yang sama.










  

Tuesday, 8 November 2016

Meroyan

Assalamualaikum.

Stumbled on the issue that my FB friend posted just now.



Isu ni isu basi lah. Tak lama sebelum ni dah pernah viral dah, ni lagi sekali? The same isu. Like, seriously? Come on lah parents weh. Hampa ni takde kerja ke? 

Mama wondering ni, dulu-dulu masa the parents ni sekolah depa tak duduk macam ni ke masa perhimpunan? Bukan baru hari ni sekolah suruh students duduk bersila atas tar jalan or lantai dewan macam ni. Mama dulu sekolah pun macam ni jugak. Bukan cara ni dari zaman tok kaduk lagi dah apply ke? What do they expect?

Kesian kat cikgu-cikgu ni. It's the generations they are dealing with. Not only the generations of students but also the generations of parents. 

Parents generation baby bloomers ni depa cool sikit. Macam atuk, nenek, mak ayah kita la. Mama tak berani nak mengadu apa-apa kat arwah abah. Jangan berani-berani nak buat hal kat sekolah, sebab abah confirm akan tau punya. Cikgu semua tag team dengan abah. Adoilah. 

Parents la ni generation X, Y, Z pun dah ada dah. Kalau sekolah rendah tu, kurang-kurang baya mama ni dah ada dah. Selalu yang banyak hal ni parents yang educated. Alamak, lu bikin malu group ajelah. 

Banyak jelagi mama nak bebel. Save for next time la pulak.