LOVE LOVE

Daisypath Anniversary tickers

Friday, 8 June 2018

In My Deinition of ... Mee Hailam

Assalamualaikum.

Tau tak, mee hailam ni sebenarnya mama masak masa bulan puasa tahun lepas? Hahaha. Setahun okey baru dapat post. Astaga mama! Pasai pa jadi macam ni, taktau. (Orang Kedah memang banyak dia taktau) 

  

Biasalah, time bulan puasa, tengoklah makanan apa pun, semua teringin. Air paip pun rasa sedap, uolss. Ni kes teringin la ni, apa lagi. Mama ingat lagi, masa masak ni, kitorang berbuka kat rumah MIL. 

MEE HAILAM

Bahan-bahan:
1 peket me kuning (450g) - dicelur
1 ulas bawang besar*
2 ulas bawang putih*
2-3 biji cili api*
2-3 kuntum fresh mushroom - didadu
1 biji tomato - didadu
2 keping fishcake - dihiris nipis
6 biji fishball - dibelah dua
Segenggam udang
2 pokok sawi - dipotong kasar
1/2 batang carrot - dipotong mancis
Sedikit sos tiram
Sedikit sos cili
Sedikit kicap
Garam, gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara-cara:
1- Bahan * dicincang kasar. 
2- Tumis bahan cincang hingga naik bau. 
3- Masukkan udang, fishcake dan fishball. Kacau rata. 
4- Masukkan tomato, carrot dan batang sawi. Kacau hingga sedikit layu. 
5- Masukkan sedikit air. Biarkan hingga mendidih. 
6- Masukkan  sos tiram, sos cili dan sedikit kicap. Kacau lagi. 
7- Sesuaikan dengan garam dan gula. 
8- Padamkan api dan sedia untuk dihidang. 

p/s: 
#1- Kalau masak ni ada anak kecik sekali nak makan, boleh omit cili api tu. Nak tambah pedas, boleh buat cili +kicap cair. Time nak makan, ko curahlah berapa banyak cili ko nak, sampai berasap bontot pun takde sapa nak marah. Hehehe. 
#2- Fresh mushroom ganti dengan oyster mushroom pun boleh, takde masalah. 






No comments:

Post a Comment